Wat zijn de beste branding tips voor een eigen bedrijf?
Geplaatst op
Voor vrijwel elk bedrijf speelt branding een cruciale rol. Bij het creëren van een eigen merk is het belangrijk dat je nadenkt over van alles, van logo tot huisstijl tot slogan. Je wilt een eigen identiteit opbouwen die herkenbaar is en waarmee je klanten en zakelijke partners aan je vast kan binden. Daarnaast wil je deze relaties goed onderhouden zodat ze een prettige ervaring blijven beleven met jouw bedrijf. Dit wordt allemaal mogelijk maakt door goede branding.
Uitstraling naar buiten toe
Het is uiteindelijk belangrijk hoe anderen jouw bedrijf zien. Het is dus niet interessant hoe je jouw bedrijf eerst neerzet, maar juist wat anderen daadwerkelijk over jouw bedrijf gaan denken. Dit heb je niet altijd in de hand, maar hier kun je wel een belangrijke sturing aan geven. Om dit zo goed mogelijk te begeleiden raden we aan om periodiek onderzoek te doen naar je doelgroep. Wat zijn de wensen? Hoe denkt de doelgroep nu over mij? Past dit bij mijn bedrijf? Op basis hiervan kun je bijsturen.
Connect met de doelgroep
Zowel online als offline kun je de doelgroep benaderen. Voornamelijk in het begin raden we aan om te bouwen aan een sterk online profiel. Het vergroten van je netwerk kan werken als een domino-effect dat straks niet meer te stoppen is. Investeer dus gerust in je socialmediakanalen en laat de doelgroep weten waarmee je bezig bent. Je hoeft hierbij niet de druk te voelen om continue het perfecte plaatje te laten zien. Ga juist simpelweg lekker aan de slag en werk vooral op je eigen tempo.
Onderhoud relaties
Samenwerkingen kunnen veel deuren openen. We raden daarom aan om altijd open te staan om je netwerk uit te breiden. Dit zal veel nieuwe kansen opleveren. Je kunt bijvoorbeeld langsgaan op beurzen of juist bedrijven persoonlijk benaderen waarmee je een samenwerking ziet zitten. Naast de doelgroep kun je ook een indruk achterlaten bij zakelijke partners. Denk hierbij aan creatieve zakelijke geschenken zoals een foto in glas met een afbeelding van het personeel of juist een herinnering van een goede samenwerking tussen de partijen.
Herkenbaarheid
Als laatste tip willen we je meegeven dat je zoveel mogelijk consequent in je werkstijl moet zijn. Dit zorgt ervoor dat je loyale klanten en partners kunt binden aan je bedrijf. Je bouwt hiermee een vertrouwensband op. Zorg daarnaast voor een consequente huisstijl. Blijf dus zoveel mogelijk bij dezelfde logo’s. Zo creëer je herkenbaarheid op bij bestaande klanten.